Upsampling Denemesi (Son)

Birkaç haftadır çeşitli müzik türleri ve çeşitli Sample Rate’lerle yaptığım upsampling denemeleri daha önce de yazdığım gibi çok olumlu geçti.



Bu işle ilgilenenlerin bildiği gibi Upsampling yeni bir şey değil. Bir sürü DAC bu işi içindeki elektronik devreler sayesinde gerçek zamanlı olarak yapmakta. Buradaki soru bu işi “çalma sırasında gerçek zamanlı yapmak mı daha sıhhatli, yoksa bu iş için özel bir yazılımla dosyalarınızı önceden bu işleme tabii tutmak mı?”

Bence ikinci seçenek daha sıhhatli.

Benzer bir soruyu daha önce de sormuştuk. “0” ve”1″leri CD den gerçek zamanlı okumak mı daha başarılı, yoksa EAC‘la zaman kısıtlaması olmadan hard-disk’e aktarıp oradan bilgisayar aracılığı ile dinlemek mi? Burada da ikinci seçeneğin daha iyi olduğu gittikçe daha yaygın olarak kabul görüyor.

Bu arada dikkatimi çekti, Weiss’in Saracon adlı bizim beleş r8brain benzeri bir yazılımı varmış. Sitesinden bakabilirsiniz. Tabii oldukça pahalı bir yazılım olduğu kesin.

Gelelim son izlenimlerime. Dosyalara upsampling işlemi uyguladıktan sonra oluşan kalite “24bit Stüdyo Master” kayıtlar ve CD’lerden çevrilen FLAC dosyaların arasında biryerlerde oldu.

Izlenimlerime birkaç ekleme daha yapayım:

  • Çeşitli sample rate’leri denedim ama bence en başarılı çevirim 24bit/88.2kHz ile oldu. 24/176.4’ü de denemek isterdim ama r8brain yazılımının bu seçeneği maalesef yok. 176.4’de 44.1’in tam sayı katı olduğu için başarı şansı büyüktü.
  • Detaylarda ve dinamikte 16bit FLAC’lara göre bariz iyileşme var.
  • Genel olarak baslarda bir artış oldu. Hatta çok nadir olarak bazı parçalarda fazla bas oluşup rahatsız edici olunca o parçayı silip tekrar 16 bit’lik orjinalini geri yükledim.
  • Normal olarak arka planda kalan enstrümanlar biraz ön plana çıktı ve daha iyi duyulur oldu. Avantaj mı? Bana göre evet, ben beğendim ama zevkler değişiktir, beğenmeyen olabilir tabii.
  • Senfonik klasik müzikte bazen çok iyi netice vermedi ama genellikle başarılıydı. En iyi sonuçlar Jazz ve Latin vokal ağırlıklı slow parçalarda oldu. Klasik müzikte ise keman, çello, piyano ağırlıklı parçalarda da başarı oranı çok iyiydi.
  • Bu işe kalkışacaksanız diskinizde “çevireceğiniz albüm sayısı x 1GB” gibi yer açın. Yani büyük ihtimalle sizi bilgisayar mağazasına bir ziyaret bekliyor

Sonuç olarak “uğraşmaya değer mi” derseniz, kesinlikle evet derim. Biraz vakit alıcı bir çevirim şekli ama sonuçta bu işi bir kere yapacaksınız. Ben 60 civarında şu anda en çok dinlediğim CD’yi 24/88.2 FLAC’e çevirdim ve keyifle dinliyorum. Vakit oldukça da yenilerini ekliyorum.

Tabii burada yazdıklarım subjektif değerlendirmeler, kişiden kişiye ve sistemden sisteme değişir.

Bir deneyip dinleyin derim. Belki bize beğendiğimiz albümlerin Stüdyo Master Kayıtları çıkıncaya kadar bize bir alternatif sunar, kim bilir!!!

Kolay gelsin.

Bu yazı Computer Audio, DAC, Hi-End, High Definition Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Upsampling Denemesi (Son) için 3 cevap

  1. ubay dedi ki:

    Blogunuzu yeni gördüm. Yararlı. Önce teşekkürler, bu bilgileri paylaştığınız için.
    Anladığım kadarıyla upsamling ile sese ait iki parametreyi değiştiriyorsunuz. İlki, örnekleme frekansı; ikincisi ise dinamik range. Bunu deneyeceğim.
    Ama şunu soracağım: Sizce kalite artışı hissine bu değişikliklerden ağırlıkla hangisi yol açıyor. Şundan dolayı soruyorum: Bildiğim kadarı ile bir erişkin kulağı 10.000Hz üzerindeki frekanları duyamaz . CDnin örnekleme frekansı olan 44.100Hz ile 20.000Hz örneklenebilir ki erişkin kulağı bu frekansı bile duyamaz. Dolaysıyla örnekleme frekansının daha da arttırılması yarar sağlamaz gibi görünüyor. Bit derinliğinin arttırılması ise, dinamik aralığı arttıracağından, gerçekten bir fark yaratacaktır. Fikrinizi öğrenmek isterim. Saygılarımla.

    • 5kurt dedi ki:

      Teknik olarak açıklama getirmek beni aşar. Ama iki seneyi geçen bir zamandır arşivin büyük kısmını 24bit-88.2kHz’e dönüştürdüm. Her karşılaştırma yaptığımda sonuç aynı çıkıyor. Müzik daha detaylı daha dinamik, kısacası daha iyi….

      Tabii benim kulaklarıma göre.🙂

      • ubay dedi ki:

        İyi bir sistem ile deneyip görmek lazım anlaşılan.
        Teknik beni de aşar. Aslında kendi deneyimime göre erişkinler 16.000Hz duyabiliyor. Bir diğer husus, 44100Hz örnekleme düşük genlikli ve düşük frekanslı seslerin doğru simule edilebilmesi için yeterli olmayabilir gerçekten de. (Nyquist teoremi simulasyondan ziyade analiz için geçerli herhalde) Bunları sizin yazınızı okuduktan sonra denedim ve düşündüm. Yoksa, dediğim gibi, teknik yanı beni de aşar.
        İyi bir kulakık ve External DAC ya da Audo kartı ve kulaklık amfisi almayı düşünüyorum. Kulaklık tavsiyeniz olur mu? DAC olarak EMU’dan memnunsunuz anladığım kadarıyla.
        Teşekkürler.

Bir Cevap Yazın

