Bir Upsampling Denemesi 2

Birkaç ay öncesine kadar ne güzel CD’lerimizi FLAC’a çevirip güzel güzel müzik dinliyorduk.

Bu Stüdyo Master ve Hi-Def kayıtlar başımıza iş açtı.

Yaklaşık bir sene önce 24bit/96kHz kayıtlar deneme için yeni dinletiye sunulduğunda test için 2-3 tane indirmiştim. Dinleyince hayran kalmıştım ama nasılsa daha yaygınlaşmasına var diye bir köşeye atıp saklamıştım.

Sonra Linn Akurate DS dinletisi ve sonrasında görüldü ki işler hızla buraya doğru gidiyor. Derken internet üzerinden yeni satış siteleri hergün çoğalmaya başladı.

Bende birkaç albüm satın aldım ve yeni çıkan firmaların promosyon parçalarını da kaçırmadan indirdim. Şu anda yaklaşık 50 civarında Hi-Def parça arşivde kuzu kuzu yatıyor.

Problem ise bu parçaları dinledikten sonra CD’den dönüştürülmüş 16-/44.1’lik kayıtları eskisi gibi zevkle dinleyememem. Mesela bir Stravinsky Hi-Def dinledikten sonra Stravinsky’nin diğer albümleri çalmaya başlayınca oldukça yavan geliyor. Hi-Def kayıtların dinamiği, sahnesi, detayları ötekilerde kesinlikle yok.

Ne olacak o zaman? 50 parçayı hergün dinleyip dinleyip duracağız!!! Bana pek uymuyor doğrusu. Favori albümlerimizin Hi-Def kayıtları da çıkar mı, çıkmaz mı, çıkarsa ne zaman çıkar Allah bilir!!!

Derken parçaları 24bit’e çevirirsek kalitenin daha iyi olacağını okudum. Tabii burada orjinal stüdyo master’ları yakalamak mümkün değil tabii. Hedef ikisinin arası bir kalite olmalı diye düşünüp işe koyuldum.

Önce en sevdiğim 30 albüm seçip onları ilk önce 24bit/96kHz’e dönüştürdüm. Sonraki denemelerde 24bit/88.2kHz kulağıma daha iyi geldi ve dinletileri bunun üzerine yoğunlaştırdım.

Son gelinen durum şu:

  1. 88.2kHz’lik dönüştürmeler bence 96kHz’liklerden daha iyi çalıyor.
  2. Bir süre daha orjinal ve upsample edilmiş parçaları beraber dinleyeceğim ve eğer iyileştirmelerden %100 emin olursam arşivin hepsini 24/88.2’ye çevirebilirim.
  3. Çevirim sonrası bir albüm yaklaşık 1GB büyüklüğünde oluyor. Bende de 1.400 civarında albüm olduğuna göre terabayt’lık diskler konusunda da yavaş yavaş araştırmaya başladım.

Yeni fikirler oluştukça eklemeler yaparım.

Bu yazı Computer Audio, DAC, High Definition Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

