Bir 24bit/192kHz Denemesi

Reference Recordings’in deneme amaçlı satışa çıkardığı 24bit/176.4kHz stüdyo master kayıtları ne zamandır dinlemek istiyordum.

Ammaa albümün satış fiyatı kemiksiz 45$ + navlun, yani çok kazık.

Açıkçası çok merak etmeme rağmen paraya kıyıpta sipariş vermedim.

Efenim sonra 2L sitesinden promosyon 24/96 dosyalarını indirirken dikkatimi bir format çekti. Dosyanın açıklamasında “Stereo WAV DXD 24BIT/352.8kHz” yazıyordu. Bu da neymiş yahu deyip sitede yazanları okudum.

Parça DXD (Digital eXtreme Definition) tekniği kullanılarak WAV formatında kayıt edilmiş ve 24bit 352.8kHz çözünürülükte. Tabii dosyanın büyüklüğü de sesi kadar muhteşem. DXD-WAV dosyasının dakikası 100MB+, bir albümün 60dk olduğunu farzedersek albüm başı 6GB yer lazım. Nasıl kaydedildiği sitesinde yazılmış, işin teknik yönünü merak edenler siteden okuyabilir. Enteresan bir teknoloji. Sitede DXD’in tanımı şöyle yapılmış:

Digital eXtreme Definition is a professional audio format that brings “analogue” qualities in 32 bit floating point at 352.8 kHz. DXD preserves 11.2896 Mbit/s (4 times the data of DSD).


Hemen onu da indirdim ve çalmayı denedim. Tabii DAC hemen hata mesajı verdi. EMU’nun ve hemen hemen bütün DAC’ların işleyebileceği maximum çözünürlük 192kHz, sonrası şimdilik yok.

Sonra aklıma geldi, r8brain programıyla sample rate’i 24/192’ye düşürmeyi denedim ve başarıyla düşürdü.

Aynı parçanın 24/96 versiyonunu da indirmiştim. Ikisini arka arkaya dizip play düğmesine bastım ve pür dikkat ikisini de birbiri ardına dinlemeye başladım. Aşağıdaki resimde de göreceğiniz gibi parça “Joseph Haydn – String Quartet In D, Op. 76, No. 5 – Finale”.

24/96’ya göre ciddi bir fark vardı. Tek bir parçadan kesin sonuç çıkarmak sağlıklı olmayabilir ama aradaki fark aşağı yukarı 16/44.1-24/96 kayıtlar arasındaki kadar diyebiliriz.

Tabii bir de benim kullandığım beleş conversion programını da gözönüne alırsak, stüdyoda bu işi iyi bilen ses mühendisleri ve profesyonel amaçlı conversion yazılımları ile yapılan 24/192’ler kesinlikle çok daha başarılı olacaktır diyebiliriz.

Vallahi arkadaşlar bu işler o kadar hızlı gelişiyor ki, takip etmek bile zorlaştı. Stereo Mecmuasındaki Blue Note yetkilisiyle yapılan söyleşide 32bit’lik müziklerin yakında geleceği yazılyordu. Bu gidişle tahminimizden çok daha kısa zamanda gerçekleşecektir inanın.

Not: peki bu DXD tekniğini kullanan alet neymiş derseniz alet “Digital Audio Denmark AX24“.

Bu yazı Computer Audio, DAC, High Definition Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

