Bir Upsampling Denemesi

Basitçe açıklarsam Upsampling bir parçadaki sample rate’leri arttırıp, dolayısıyla kaliteyi arttırıp, gürültü oranını azaltmaya yönelik bir yöntem.


Bu yöntem CDP/DAC’ların içindeki yazılımlarla gerçek zamanlı çalma aşamasında yapılıp daha kaliteli ses almaya yönelik bir yöntem olarak uzun zamandır kullanılmaktaydı.

Son teknolojik gelişmelerin ışığında, yeni çıkan yazılımlarla bu işlemin kalıcı olarak bir müzik dosyasına uygulanması ve hem “bit depth“, hem de “sample rate“in arttırılarak çok iyi neticeler alındığını sıkça okuyordum.

Ama şimdiye kadar deneyememiştim. Sonra r8brain adlı yazılımı keşfedince şeytan dürttü bir deneyeyim dedim. Bu ücretsiz yazılım WAV dosyalarını 24bit/192kbps’e kadar upsampling işlemi uygulayabiliyor.

Ben denedim ve enteresan sonuçlar çıktı. Nasıl yaptığımı basitçe açıklarsam:

1. Arşivinizden iyi bildiğiniz bir albümün WAV dosyasını ayrı bir klasöre kopyalayın.

2. r8brain yazılımını kurun.

3. üstteki resimde görüldüğü gibi bit depth ve sample rate’i ayarlayın ve düğmeye basın.

Yazılımın çevirmesi bittikten sonra iki dosyayı Foobar’a ekleyip çalma düğmesine bastım. Sonuç şaşırtıcı biçimdeydi.

Upsampling işleminden geçmiş dosya “sahne, bass, üç boyutluluk vs.vs.” açısından orjinal WAV dosyasından belirgin biçimde iyi çalıyordu. Defalarca dinledim, eğer placebo değilse bu böyle.

Güzelin kusuru: Dosya büyüklükleri orjinal (16/44.1) WAV’a göre 2.5-3 katı artıyor.

DAC’ları müsait olan arkadaşlar deneyip izlenimlerini yazarlarsa memnun olurum. Çalarken eğer ASIO plugin’i kullanmıyorsanız hem player’i, hem de DAC’ı elle 24bit ve 96khz’e ayarlamanız lazım. Unutmayın.

Eğer kulaklarım beni yanıltmamışsa iş çok enteresan ve stüdyo master kayıtlara yakın bir ses kalitesi oluştu. Favori CD’lerimizin gerçek “stüdyo master” kayıtları çıkana kadar bize daha kaliteli müzik dinletecek bir yöntem olabilir.

Bu arada bulduğum bir stüdyo kayıdını gerçek 24bit/192khz olarak dinledim. Izlenimlerimi birazdan yazarım.

Bu yazı Computer Audio, DAC, High Definition Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Upsampling Denemesi için 5 cevap

  1. teoman dedi ki:

    Daha önce bende benzer uygulamalar yapıldığını duymuştum fakat dosyanın şeklini ve kapladığı alanı değiştirmek dışında seste bir fark yaratacağını düşünmediğim için aldırış etmemiştim.Taki bunu sizden duyana kadar,oldukça ilginç bir durum bana göre.

    Konuyla ilgili deneme ve testlerinizin devam ettiğini düşünüyorum,sonuçları aktarmaya devam ederseniz sevinirim.Son olarak wav formatını dönüştürdüğünüzü söylemişsiniz,kullandığınız program flac içinde upsampling sağlıyormu?

    Sevgiler , saygılar …

  2. 5kurt dedi ki:

    FLAC zaten çözünürlükten bağımsız bir format. Güzelliği de burada.

    Bunu “zip” yazılımının audio versiyonu gibi düşünebiliriz. Yarın “1.199bit-12.456khz” formatı da çıkarsa (mesela) onu da problemsiz küçültecektir.

  3. teoman dedi ki:

    R8Brain ile wav formatında 24 bite çevirdiğiniz dosyayı flac a çevirmek için hangi programı kullanıyorsunuz ?Flac a çevirdikten sonra ise wav ile bir fark hissettinizmi ?

    Selamlar …

  4. 5kurt dedi ki:

    Ben “FLAC frontend” yazılımını kullanıyorum. Açık kaynak kodlu, çok basit ve ücretsiz bir program. Hem FLAC-WAV çevrimini, hem de tersini yapabiliyor.
    http://members.home.nl/w.speek/flac.htm

    Ayrıca aşağıdaki linkten eğer yoksa FLAC codec’ini de indirmeniz lazım.
    http://flac.sourceforge.net/

    WAV formatını ben hemen hiç dinlemiyorum, çünkü etiketlenmeye (tag) izin vermiyor, bu da arşivleme ve aradığınızı bulma işini içinden çıkılmaz hale getirebiliyor. Fakat teorik olarak FLAC kayıpsız bir format olduğu için bence bir fark yok.

  5. teoman dedi ki:

    Aslına bakarsanız bende aynı programı kullanıyordum fakat ilk mesajımı attığım gün 24 bitlik dosyayı flac a çevirirken eror vermişti.Bu gün sizin cevabınız üzerine tekrar denedim ve ne hikmetse bu sefer sorun yaratmadı🙂
    tag ve boyut olarak kesinlikle dediklerinize katılıyorum.
    Selamlar …

Bir Cevap Yazın

