Hoparlörlerin Duvara Uzaklıkları

Deneme yanılma metoduyla hoparlörleri arka duvardan 70-100cm uzaklığa yerleştirerek en iyi sonucu aldığıma inandım ve şimdiye kadar da bu şekilde uyguladım.

Tabii bu mesafe odadan odaya ve duvar cinsine göre ufak değişime uğrayabilir ama genellikle 1 metre civarını doğru mesafe diye kabul edebiliriz.

Niye böyle olduğunu şimdiye kadar doğrusu pek araştırmamıştım. Sonra geçen gün aktif stüdyo monitörleri yapan Genelec firmasının sitesinde güzel bir yazıya rastladım.

Efenim yazıldığına göre problem “Loudspeaker Cancellation Phenomena”imiş. Yani öztürkçesi aynı frekanstaki ve birbirine 180 derece ters fazlı iki sinyalin birbirini iptal etmesi. Tabii bu da ses kalitesine olumsuz etki yapıyor ve bizim müzik dinleme keyfimizi azaltıyor.

Bunun üstesinden gelmek için Genelec dört tane yol gösteriyor:

1. Hoparlörleri duvara gömün. (Flush Mounting) Yazıldığına göre bu en iyi yol. Tabii tahmin edeceğiniz gibi evlerde yapmak pek mümkün değil.

2. Hoparlörleri duvara çok yakın yerleştirin. Bu da iyi bir yol imiş ama küçük hoparlörlerde problem yaratabiliyormuş!!

3. Hoparlörleri daha uzağa yerlerştirin. (1m civarı) Bu bizim kullandığımız yöntem.

4. Arka duvarı ses emici panelle kaplayın ve böylece duvara çarpıp geri dönen ses dalgasını engelleyin. Bu da yazıldığına göre mümlün ama pek pratik bir çözüm değil.

Genelec raf tipi hoparlörlerde mesafeleri subwoofer varken ve olmadan gösteren çizimler koymuş, ben de aşağıya ekledim.

Tabii bu yazılanlar Genelec hoparlörleri ve kayıt stüdyolarındaki ortamlar için hesaplanmış. Fakat benim evdeki tecrübelerimle oldukça uyuşuyor.

Daha detaylı teknik açıklamasını Genelec sitesinden okuyabilirsiniz.

Bu yazı Ampli, Hoparlör içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

