Fado

Fado ile ilk defa seneler önce Portekiz’e yaptığım bir iş gezisi sırasında tanışmıştım.

Yorgun ve bıkkın bir şekilde otele yerleştikten sonra, firmadan aradılar ve akşam için beni bir Fado klübüne yemeğe götüreceklerini söylediler.

Daha önce hiç dinlemediğim için içimden herhalde flamenko klübü benzeri bir yerdir, yandık, yüksek volume kaldıramayacağım, kafamı ütüleyecekler dedim. Reddetmek de olmayacağı için mecburen evet dedim.

Daha sonra gidince ne kadar yanıldığımı anladım. Beyaz masa örtüleri, nefis yemekler ve en önemlisi nefis bir sesi olan bir bayan sanatçıdan canlı Fado müziği benim bütün yorgunluğumu aldı ve müthiş keyiflendirdi.

O kadar hoşuma gitti ki dönüşümü bir gün geciktirip ertesi akşam da aynı klübe bu sefer yanlız tekrar gittim. Beyaz örtülü masada tek başıma oturup keyifle aynı programı bir daha izledim ve daha da keyif aldım. O zamandan beri de keyifle dinliyorum.

Bu türün kökenleri 1800’lerin başına kadar uzanıyor. Fado, Portekiz dilinde kader ya da alın yazısı anlamına geliyor. Fado’nun kökenini; ekmek paralarını kazanmak için açık denizlere giden ancak çoğunlukla evlerine sağ olarak dönemeyen Portekizli denizcilere eşlerinin ya da sevdiklerinin yaktığı ağıtlar oluşturuyor.

İşte bu yüzden kökeninde acı ve özlem duygusu var Fado’nun. Ölüme ve ayrılığa duyulan bir isyan var. Yani içerik olarak bizim acılı “arabesk” müziği andırıyor. Mesela “batsın bu dünya” “dertleri zevk edindim” veya “acıların kadını” gibi başlıklar Fado türününe de iyi giderdi doğrusu.

Klasik Fado dediğimiz tür, klasik gitar ve 12 telli Portekiz gitarı eşliğinde yorumlanıyor. Ancak günümüzde Fado icracıları daha farklı enstrumanlardan da yararlanıyorlar.

Fado’nun çıkışında Afrika, Arap ve İber yarımadası müziklerinin de büyük bir etkisi olmuş. İlk Fado kayıtları, 1910’lu yıllarda Lizbon’da yapılmaya başlanmış ve günümüze kadar başarıyla gelmiş.

Sevdiğim Fado sanatçıları arasında, Mariza, Dulce Pontes, Amalia Rodriguez, Christina Branco‘yu sayabiliriz. Henüz bu türle tanışmadıysanız bir dinleyin derim.

Fado ile ilgili güzel bir site var. Daha detaylı bilgi almak için ziyaret edebilirsiniz.

Bu yazı Konser, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

