MP3’ler FLAC’a çevrilirse!!

Son zamanlarda arada bir karşıma çıkan yazılarda “mp3’leri FLAC‘a çevirince” kalitesinin daha arttığı yazılıyordu. Sonra Positive Feedback’de “An Analog Lover’s Adventure in Downloading” adlı yazıyı okudum.

Yazıda MAC Mini’sini yeni alan ve hayatında ilk defa bilgisayarı kaynak olarak kullanan Teresa Goodwin’in yaşadıkları anlatılıyordu. Enteresan tecrübeler yaşamış, okuyun derim.

Yazının bir tarafında Teresa ablamız internetten indirdiği MP3’leri kendi CDP’lerinde dinlemek üzere Track’lere çevirdiği, CD-RW’e kaydettiği ve CDP’sinde dinleyince de şaşırtıcı iyi sonuçlar aldığı yazılıydı.

Yazıyı okuduktan sonra acaba bende olan ve CD’leri olmayan MP3’leri bir deneme yapıp FLAC’e çevirsem ne olur diye içime kurt düştü. Arşivde çeşitli zamanlarda bulduğum ve orjinal kayıtlarını bulamayacağım birsürü parça var.

Bu işi en iyi yapsa yapsa bizim meşhur “EAC” yapar deyip işe koyuldum. EAC’da bu iş için bir “decompress” fonksiyonu varmış. Tam bu işin kalemi. Bu fonksiyonu kullanıp benim MP3’ler ilk önce WAV’a oradan da FLAC’e çevirdim. Işlem bitince de bir MP3, bir FLAC olmak üzere Foobar’a ekleyip koltuğuma oturdum.

Hayret, hakikaten FLAC’ler çok daha iyi çalıyordu. Sahne, detay ve bilhassa bas’larda hissedilebilir değişiklikler vardı.

Şimdi bildiğimiz bir CD’yi MP3’e çevirince çözünürlükte azalma olacağı ve bunun geriye dönüşünün olmayacağı. Peki nasıl oluyor da FLAC’a çevirince kalite artıyor. Valla ben bilmiyorum, bilen varsa bana da anlatsın.

Sonra ikinci etapta orjinal bir CD’yi aldım, bir parçayı ilk önce FLAC’e çevirdim, sonra 320kbps MP3’e çevirip, MP3’ü de FLAC’e çevirdim.

Ses kalitesi olarak sıralama aşağıdaki gibi, ama iki FLAC arasında öyle çok bir fark yok diyebilirim.
1. Orjinal FLAC
2. MP3’den çevrilmiş FLAC
3. MP3

Peki bu ne işe yarar derseniz, eğer arşivde CD’sini bulamayacağınız parçalar varsa (mesela benim gibi) çok çok işe yarar.

Bu yazı Computer Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

MP3’ler FLAC’a çevrilirse!! için 9 cevap

  1. burak dedi ki:

    aynen güzel bi yazi olmus flac bambaska bi dünya bende yeni kesfettim..

  2. Murat dedi ki:

    “Peki nasıl oluyor da FLAC’a çevirince kalite artıyor. Valla ben bilmiyorum, bilen varsa bana da anlatsın.”
    “Sonra ikinci etapta orjinal bir CD’yi aldım, bir parçayı ilk önce FLAC’e çevirdim, sonra 320kbps MP3′e çevirip, MP3′ü de FLAC’e çevirdim.”

    MP3 biçimini kullanılırken bir özellik vardır ki pek çok şey ona bağlıdır. “Bitrate” bildiğiniz üzere. mp3 te hem sabit hem de değişken bit değeri kullanılabilir.
    320kbps ye çevirdim dediğine göre sabit bit değeri kullanmışsındır ki bu da mp3 için en yüksek kalite zaten. Flac a dönüştüğünde kısmi bir kalite artışı mümkün bu yüzden. Bir de lame mp3 ile kodlanan değişken bit değerliler var ki örneğin 320-192 kbps arası olsun, orta düzey ses sistemiyle ve gümbürtülü yerlerde fark olmuyor pek. İyi bir sistemde ise tüm hazzı yok ediyor zaten.
    Siteni de yeni keşfettim, gerçeken bir harika. emek sarfettiğin belli. İmrendim şimdi…😀

  3. Hüseyin dedi ki:

    Murat arkdasimizin da anlattigi gibi bit rate leri ile oynanarak CD de ki orjinal ses kaydi mp3 e dönüstürülüyor. bu islem gerceklersirken ses dalgalarinin uzun olan frenkanslari yani kabaca tabir edicek olursak kaliteyi ve dosya büyükügünü arttiran diyelim, kirpilip mp3 haline getiriliyor, ve dönüsü olmayan bi uygulama oluyor haliyle. Gelelim merak edilen soruya nasil oluyorda kirpilmis geriye dönüsü olmayan mp3 dosyasi, flac dosyasina dönüstürülünce bir kalite artisi yasaniyor ? Sorunun cevabi programin calisma yapisinda gizli, onuda cok detaya girmeden kabaca anlatirsak, program kesilmis ses dalgalarini, kullandigi interpolasyon yöntemi sayesinde (numerik bir matematiksel uygulamadir kendisi) kabaca geri getiriyor, yani bir deyisle matematik yoluyla tahmin yöntemidir. Tabiki hic bi zaman eskisi gibi olamiyor ama eskisine yakin yada eskisine benzetilmis bi hale getirmeye calisiyor, tabiki bunlar kulagin cok fazla algilayabilcegi farklar degil, bu dalgar gerekli aletlerle ölcüldügünde farkin gercekten büyük oldugu göze carpmaktadir fakat kulak bunu tam olarak aligilayamamakla birlikte, kalitede artis oldugunu bile hissetmektedir, yanlis anlamayin ama profesyonel kulaklar bunu da fark eder🙂 profesyonel derken burda allah vergisi yeteneklerden bahsediyorum🙂
    umarim anlattiklarim sorulariniza cevap olabilmistir….

    • 5kurt dedi ki:

      Güzel bir açıklama olmuş, teşekkürler.

      Müzik dinleme (ve iyi bulma) tamamen subjektif bir olay. Bazı değişiklikleri kimi bayılarak dinlerken, bazıları “bu ne yaa” deyip mekanı hemen terkedebiliyor.

      Iyi, kötü kişiden kişiye değişebiliyor. Sonuçta dinleyen kişi sonucu olumlu buluyorsa ne âlâ!!

  4. jastamba dedi ki:

    VARDAN YOK EDEBİLİRSİN AMA YOKTAN VAR ETMEK İMKANSIZDIR!

  5. Murat dedi ki:

    VARDAN YOK EDEBİLİRSİN AMA YOKTAN VAR ETMEK İMKANSIZDIR!
    ——————————–
    ya iyi de yoktan var edilmiyor ki. tahmini veriler oluşuyor. örneğin bir resmi düzenlerken boyutunu küçültürsek, içerdiği piksel sayısı azalır ve kalite bozulur. ama ardından büyüttüğümüzde az miktarda bulanıklaşma sayesinde eskisi kadar olmasa da bir düzeye kadar resim iyileşebiliyor. [paint böyle bir işlem uygulamıyor boşuna denemeyin :)] bilmeyenler için söyledim kimse üstüne alınmasın.
    demek istediğim şey kısmen iyileşme mümkün.

  6. svd dedi ki:

    mp3 ü flac a çevirmek için free programlar yok mu arkadaşlar?

  7. Onuncu Köy dedi ki:

    21.3.2008 tarihinde turkeyforum.com sitesinde “Daha önce de yazmıştım, ben 16/44.1 FLAC ve 320kbps MP3 dosyaları arasındaki farkı duyamıyorum” diye yazmışsınız.Bu yazının tarihi 19.6.2008 aradan 3 ay geçmiş ve artık aradaki farkı duyabilmeye başlamışsınız.Adınıza sevindim.

Bir Cevap Yazın

