Müzik Dosyalarımızı Yedekleme Teknikleri

Müzik CD’lerini bilgisayara (veya müzik serverlarına) aktaranlar gittikçe artıyor, bu da başımıza yeni dertler alıyoruz demektir.

Bilgisayara aktardıktan sonra her istediğimizi kolaylıkla buluyoruz, bütün arşivimiz parmağımızın ucunda, ama işin bir de olumsuz tarafı var.

HD’ler sonunda mekanik aletler ve her ne kadar yeni disklerin ömürleri çok uzamış olsa da her an bozulma riski her zaman vardır. Çalıştığım firmalarda hemen her zaman “bilgi işlem komisyonlarında” da bulundum ve bir sürü olası felâketin nedenlerini de birinci elden gördüm.

Şimdi bu yaşadıklarımı evdeki sistemlerimize uygularsak:

  • Düzenli bir şekilde bilgileriniz yedekleyin. (tercihan her gün)
  • En az bir asıl ve iki yedek disk olsun. Ikinci yedeği muhakkak müziğin dinlendiği mekândan ayrı bir yerde tutun, (mesela kardeşinizin evinde) ne olur ne olmaz.
  • Disklerinizi muhakkak başka başka markalardan seçin. Birkaç sene önce şirkette aynı zamanda aldığımız, aynı marka üç diskten ikisi yarım saat arayla bozuldu. Tek kalan yedeği korumak için sistemi hemen kapatıp, yeni diskler gelene kadar kapalı tuttuk. (ve üçüncüsü de bozulmasın diye  bildiğimiz bütün duaları ettik) Allahtan üçüncü disk bozulmadı yoksa yanmıştık. Bende evde şu anda üç ayrı marka USB HDD var. (Seagate, Maxtor, Western Digital’den birer tane, ne olur ne olmaz)
  • Yedekleme işini üşengeçliğimiz/unutganlığımız tutarsa diye otomatik hale getirin. Yazılım arka planda siz unutsanız bile hergün yedeklesin.

Yedekleme için ben uzun zamandır “Karens Replicator” diye ücretsiz bir program kullanıyorum. Çok memnunum, herkese de tavsiye ederim.

Aşağıda bir örnek ayar yaptım ve resmini ekledim. Gördüğünüz gibi benim bilgisayarda müzik dosyaları “E:\” diskinde duruyor. Yedekleme ise “F:\music2 backup“da.

Resmin sol aşağısında gördüğünüz gibi program her akşam saat 23:00’da otomatik olarak iki diski kontrol ediyor ve sadece değişen, eklenen dosyaları ikinci diske yazıyor, yoksa aynen bırakıyor. Haftada bir de üçüncü diski eve getirip yine aynı teknikle yedekliyor sonra da tekrar ev dışına çıkarıyorum. Böylece olabildiğince işi garantiye almaya çalışıyorum.

Yedeklemeye ne gerek var, bende zaten hepsinin CD’si var” diyebilirsiniz. Ama bütün o CD’leri tekrar yüklemek, etiketlemek, playlistlere yerleştirmek kaç gününüzü alırdı düşünün. (benim arşivde ki 12 bin+ parçayı tekrar yüklemek herhalde haftalarımı belki de aylarımı alırdı)

Not: Birkaç ay önce bendeki “Western Digital MyBook” son nefesini verdi. Ama iki yedek olduğu için yeni gelen disk’e hepsini geri yükleyip hasarsız bir şekilde yerinde koydum. Yani olmaz olmaz demeyin.

Bu yazı Computer Audio, Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Müzik Dosyalarımızı Yedekleme Teknikleri için 3 cevap

  1. ömer saner dedi ki:

    Çok önemli bir noktaya parmak bastınız. Benimde en büyük problemim budur. Çünkü müzik + tüm film arşivi HD kaynaklı olmuştur (HD filmler + lossless audio). 2-3 TB datadan bahsediyorum. Ben QNAP ve benzeri NAS cihazları inceliyorum. Bunların 4 disk alanları raid ile yedekli işlem yapabiliyorlar. Bilgi vermek istedim.

  2. 5kurt dedi ki:

    RAID bir yedekleme sistemi değildir aman dikkat. Sadece arızalarda size işinize devam etme imkanı sağlar.

    Eğer ana diskte dosyalarda silinme, bozulma olursa anında öteki disklere de yazılacağı için sadece RAID kullanıyorsanız dataları kaybedersiniz.

    Doğru yedekleme için sistemden bağımsız ayrı bir disk kullanmak ve onu da ayrı yerde saklamak lazımdır.

    Kolay gelsin.

  3. MesutDEM dedi ki:

    25x8x4=800.
    Alfa ifadesiyle, son üç-dört ayda korkudan bu kadar 4.7 GBlik DVD kaydı yapmışım.
    Fakat son 8 kutu da bitince 1.5 Tblik Samsung´u Allah´a emanet etmiş durumdayım. Aslına bakarsanız HD takıntım ile bu hallere düştüm. Halbuki mesela müzik verileri için asla lossles takıntım olmadı (192 Kbps Mp3´e teslim olalı kimbilir kaç yıl oldu).
    Birşey uzun zamandır dikkatimi çekiyor: Dijital´in statuko düzenini kuranlar, veri ile medya arasındaki oranı öylesine iyi tutturuyorlar ki…
    6 Tb´lık “Holografik disk” için 2015´i beklemek zorunda bırakanlar da onlardan başkası değil. Bırakalım da 22Gb´lik diskler ile net bir 7 yıl sürünsünler (halbuki biz sürünmeye dahi başlamamış durumdayız).

    1.5 Tb Samsung´u akşam kapatıyorum, sabah açıyorum. Yakında DVD´lemiş olduğum HD´leri buradan silmeye başlarım herhalde. Yani, Nasreddin Hoca misali, “değmiş / değmemiş”…

Bir Cevap Yazın

