Fiyat/Performans Üzerine Düşünceler

Geçen gün genç bir müzisyenle sohbet ediyordum. Haliyle konu elektronik, kayıt teknikleri, müzik vs. üzerineydi.

Sohbetin ilerleyen zamanında kendisine bir soru sordum:

“Bütçe sorunun olmasaydı, DAC olarak ne alırdın” dedim. Gözleri parladı ve “Lavry veya Apogee‘nin üst düzey ürünlerini” dedi.

Tahmin ettiğim cevaplardı. Sonra akşam evde biraz yabancı forumları inceledim. Gerçekten bu iki firmanın ürünleri, profesyoneller tarafından “sektörün en iyilerinden” olarak genel kabul görüyor.

Apogee DA-16X için firmanın en üst düzey ve en prestijli DAC’ları diyebiliriz. Sonra merak edip fiyatlarına bakınca biraz şaşırdım. Apogee DA-16X ABD’de 3.000$ civarında satılıyor. Daha fazla bekliyordum.

Şimdi biraz düşünelim, stüdyoların favori aletlerinden olan ve türlerinin en iyilerinden olduğu genel kabul gören bu aletlerin fiyatları 3.000-3.500$ civarında. Kısacası referans sınıfı iki aletin fiyatı çok uçuk değil.

Peki “consumer audio” aletler arasında en iyileri sayılan DAC’ların fiyatları ne kadar? 10.000$, 20.000$, daha fazla?

Bu işi en iyi bilenlerin kullandığı ve dinlediğimiz referans kayıtların büyük ihtimalle bu aletler kullanarak kaydedildiğini varsayarsak “consumer audio” ürünlerin fiyatlandırmasında bir gariplik olduğu kesin.

Zaten kaynak aletlerde Pro-Audio ürünlerin fiyatlarına göre çok iyi performans verdiğini ben uzun zamandır biliyorum ve kaynak mevzubahis olunca da bu ürünlerden başkasını düşünmüyorum. Tabii bu uygun fiyatlarda firmaların bu ürünleri bütün dünyada ki distribütörleri vasıtasıyla adetli satmalarının büyük payı var. Fakat yine de “consumer audio” referans ürünlerinin aşırı fiyatları olduğu bir gerçek.

Peki ampli ve hoparlörlerde durum nasıl derseniz, büyük ihtimalle çok farklı değil derim. Kabloları ise hiç sormayın. Yakında dinleyeceğim bir-iki pro-audio sistem hakkında ki düşüncelerimi detaylı yazarım. Önyargılarımızı kapının önünde bırakabilirsek “pro-audio” ürünlerde harcadığımız paraların karşılığını daha iyi alabileceğimizi düşünüyorum.

Tabii bu yazdıklarım subjektif görüşlerdir, kişiden kişiye ve cüzdandan cüzdana değişir. Neyin iyi-kötü, neyin ucuz-pahalı olduğuna da herkes kendi kulaklarıyla karar verecektir.

Ben herhalükarda alım listenizde bu tür ürünlerden de olsun derim.

Bu yazı Computer Audio, Hi-End içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Fiyat/Performans Üzerine Düşünceler için 2 cevap

  1. ömer saner dedi ki:

    Bu konuda size hak veriyorum. Yıllarca üst düzey aletlerin peşinden koştuktan sonra biraz pro müzk ve kayıt dünyasına girince gerçekte dinlediğimiz CD’lerin ve diğer müzik formatlarının kayıt edildiği ortamları ve cihazları görünce bende acaba binlerce USD’lik cihazlar bu kayıtları dinlemek için gereklimi diye sorular sormaya başladım. Apogee ile yapılan bir kayıt sonrasında bu CD’yi Esoteric bir transport + DAC ile çalmak bunu daha iyimi yapıyor????? Sonuçta CD’ye kayıt sırasında kaybolan dataları Esoteric geri mi veriyor?????

    • 5kurt dedi ki:

      Ben son birkaç senedir 200$’ık bir Pro-Audio DAC kullanıyorum (EMU 0404 USB) ve çok memnunum. Değiştirmeyi de şimdilik düşünmüyorum, kalitesinden çok memnunum.

      Hi-End ürünlerde “azalan kazançlar” teorisi devreye giriyor. Çok az bir iyileştirme için çok ciddi rakamlar ödememiz gerekebilir. Tabii bu da alıcının tercihidir.

      Selamlar.

Bir Cevap Yazın

