MAC Hülyası Başka Bahara!!!

Ne zamandır XP’yi çöpe atıp MAC’a geçmeyi düşünüyordum. Ama şu lanet I-Tunes denen meretin kısıtlamaları ve eksiklikleri yüzünden bir türlü olamıyordu. MAC için başka da alternatif zaten yoktu.

Sonra iki hafta önce MAC için “Play” diye yeni bir yazılımın çıktığını okudum. Hemen sitesini buldum, bir de ne göreyim? FLAC, Ape, vs bütün lossless formatları çalıyor, “replay gain” fonksiyonu var, arayüzü harika, playlisti var, audio sinyalleri 32 bit olarak işliyor. Yani istediğim herşey var.

Hemen ödünç bir MAC bulup eve getirdim. “Play”i sitesinden yükledim, EMU’nun MAC sürücülerini de bulup kurdum, FLAC dosyalarını MAC’a yükledim ve kabloları da ampliye bağlayıp “hadi hayırlısı” deyip karşısına geçtim.


Ilk dinletiler 16bit/44.1khz FLAC dosyalarıydı ve gayet güzel çalıyordu. Sonra sıra 24bit/96khz dosyalara gelince Foobar’daki gibi detaylı çalmadığını farkettim. EMU kontrol paneline bakınca “sample rate“in hâlâ 44.1’de olduğunu gördüm. Player’dan elle 96khz’e değiştirince ses kalitesi düzeldi.

Sonra aldı beni bir düşünce. E yani sample rate değişimi otomatik olmazsa bu iş nasıl olacaktı? Oturmuş keyifle müzik dinlemeye çalışıyorsunuz, ama aklınız hep parçalarda, acaba bu kaç bit, kaç khz. Bir 24bit/96khz’lik parça gelince hemen yerimizden fırlayıp sample rate’i değiştirmemiz lazım, olacak şey değil. Tek çözüm player’in bunu kensiliğinden algılayıp otomatik değiştirmesi, yoksa bu iş olmaz.

Sonra internette biraz araştırma yaptım, şu sonuçlar çıktı:

Bu dinamik sample rate değişimi Windows uyumlu playerlerin bir kısmında (ASIO’lu Foobar mesela) var ama MAC uyumlu playerlarda I-Tunes dahil hiçbirinde yok. Iddialar çeşitli, bir kısım MAC OS’deki kısıtlamalar yüzünden bunun yapılamayacağını iddia ediyor, bir kısım da biraz uğraşılırsa mümkün olduğunu iddia ediyor.

Yazılımcı olmadığım için nedenlerini tam bilemiyorum, fakat gerçek şu ki şu anda MAC’da bu işlem mümkün değil. MAC kullanacaksanız sample rate’ler 44.1khz’den 96khz’e geçerken (ya da tersi) ayarlamanın elle yapılması gerekiyor. Arşivlerimizde değişik çözünürlüklerin uzun süre beraber dinleneceğini varsayarsak kabul edilebilir şey değil. Foobar+ASIO plugin‘i ise bu işi mükemmel çözmüş, hatasız çalışıyor. Aynen pahalı müzik server’larda olduğu gibi. (mesela Linn Akurat DS)

Sonra aklıma geldi, peki dedim sample rate’i hep 96khz’de bırakırsam ne olur acep? Bu seferde 44.1khz’likler güzel çalmadı. Neden olduğunu Benchmark’ın sitesine bakarken buldum. Eğer bir dosyayı orjinal bitrate’inde çalmazsanız “Sample Rate Conversion” yazılımı devreye giriyor, ve ses kalitesini bozuyor. Aşağıdaki grafikte göreceğiniz gibi sample rate’i 48khz’den 44.1khz’e düşürüldüğü zaman sinyallerdeki bozulma açık bir şekilde görülüyor.

Kıssadan hisse : Ben sadece 16bit CD’lerimi diske atar dinlerim diyorsanız sorun yok ama 16bit ve 24bit parçaları karışık dinlemeyi düşünüyorsanız ya MAC’lardan uzak durun, ya da her seferinde elle ayarlamayı göze alın. Alternatif olarak mesela bir gece “Redbook” gecesi, bir gece “High Definiton” gecesi yaparsınız ve ayarlama problemi kalmaz!!!

Benim arşivde 24bit stüdyo master kayıtlar gittikçe çoğaldığından ve bir ondan bir bundan dinlediğimden benim MAC hülyası yine başka bahara kaldı. Halbuki bir Apogee Ensemble DAC alırım diye ne çok heveslenmiştim!!!

“Play” yazılımını yapan arkadaşa da bu düşündüklerimi yazdım, hak verdi ve bakacağını söyledi. Uygun bir player çıkana kadar da bendeniz transport olarak XP+Foobar+ASIO+EMU 0404 USB’ye devam.

Üniversitedeki Teksas’lı hocamın koyu aksanıyla söylediği gibi “if it ain’t broke, don’t fix it”. Öztürkçesi “bozuk değilse, tamir etme” yani iyi çalışan birşeyi kurcalama”. Bu tam benim şu andaki durumuma uyuyor.

“Fazla kurcalama keyfine bak”

Bu yazı Computer Audio, DAC, High Definition Audio içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

