Hi-End Öldü mü?

Öldü de helvası çoktan yendi mi? Komada mı? Cançekişiyor mu? Öldüğünü bize söylemiyorlar mı? Dedikodular muhtelif. Ama gerçek olan High-End alet imal eden/satan firmaların işinin gittikçe zorlaştığı ve işlerin iyi gitmediği.

Iş hayatına yeni atıldığım senelerde ilk çalıştığım firma yurtdışına giyim ürünleri ihraç eden Türkiye’de bu konudaki öncü firmalardan biriydi. Kendi koleksiyonlarımızı yapar, yaparken de yabancı (bilhassa Haute Couture) koleksiyonlardan olabildiği kadar esinlenir, öztürkçesi araklardık. Çeşitli numaralarla Paris’te yeni sezon defilelerine sızma yapıp bir yandan mankenlere hayranlıkla bakar, bir yandan da yeni trendler nelermiş görmeye çalışırdık.

Bilmeyenler için açıklayayım. Hi-Fi’de “High-end” ne ise giyimde de “haute couture” o demektir. Yani sayılı adetle özel imalatlar, tek ve kimsede olmayan kıyafetler, kişiye özel tasarımlar, özel dokutulan kumaşlar, Keşmir bölgesindeki dağlarda yaşayan nadir keçilerin karın bölgesindeki kıllardan üretilen giysiler vs.vs. ve tabii ki sonunda müşterilerin önüne konulan astronomik kazık faturalar.

Sonra zaman içinde hepimizin giyinme alışkanlıkları değişti, spor ve rahat kıyafetler, hazır giyim ön plana çıktı. Erkekler için iş hayatında takım elbise ve kravat takma mecburiyeti kalkmaya başladı. Kadınlar abiye giysileri giymemeye başladılar. Çok parası olanlar dahi aşırı pahalı, özel yapım ürünleri almamaya başladılar. Bunun sonucu olarak eski “haute couture”cü firmalar jet hızıyla zamana uymaya çalıştılar. Uyabilenler işe devam etti, direnenlerin batış gümbürtüleri ise taa uzaklardan duyuldu. Şu anda haute couture veya özel imalat yapan küçük firmalar ve bunları satan dükkanlar hâlâ var, ama kıyıda köşede kaldıkları için pek sesleri çıkmıyor. Nesli tükenmişler sınıfındalar.

Benzer şeyler şu anda Audio dünyasında da oluyor. Müzik dinleme alışkanlıklarımız değişime uğruyor. Internet’in hızlı gelişimi, I-Pod’ların, bilgisayarların bize sağladığı portatiflik, rahatlık, CD kalitesinde kayıpsız FLAC tipi formatlar, gittikçe daha çok insanın saf değiştirmesine neden oluyor. Bunlara T-class, D-class gibi yeni ve uygun fiyatlı ampli teknolojilerini, bunları kullanan yeni nesil aktif hoparlörleri ve uygun fiyatlı DAC’ları da ekleyin. Bu aletlerin sunduğu ses kalitesi de gittikçe artıyor, kaliteli ve pahalı sistemlerinkine her geçen gün yaklaşıyor. Kaliteli müzik dinlemek için cüzdanımızı boşaltıp, bir de üstüne bankaya borçlanma günleri geçti geçiyor gibi. Ayrıca pahalı sistemlere ödenen paranın karşılığının da alınamadığını düşünüyorum.

Sonuç olarak mekan kısıtlaması azaldığı için daha çeşitli ve daha çok müzik dinliyoruz. Ben şahsen evde ne dinliyorsam denizde de, büroda da, seyahatte de aynı koleksiyonun elimin altında olmasını istiyorum. Benim cebimi boşaltacak, kısıtlayacak, bir odaya hapsedecek, olmayacak beklentiler yaratacak, tek başıma müzik dinlememe neden olacak tipte sistemler açıkçası beni pek ilgilendirmiyor.

Gördüğünüz gibi “High-End” ve “Haute Couture” arasındaki benzerlikler çok, sonları da benzeyecek mi acaba? Bakalım hangi firma ne kadar uzağı görecek ve tedbirlerini ona göre alacak. Bence hem satıcılardan, hem de imalatçılardan çok hızlı bir şekilde değişime ayak uyduramayanların işi pek kolay olmayacak. Zaman hızla geçiyor ve değişim için tahmin edilenden daha az zaman kalmış olabilir.

Bu arada yurtdışındaki demo odalarında geleneksel sistemlerin yanında bilgisayarlı sistemler de yavaş yavaş arz-ı endâm etmeye başladı. Yakında firmaların ampli, hoparlör vs. yanında bilgisayar satıcılığına da soyunmaları olası görünüyor. Bakalım bizde demo odasına ilk bilgisayarlı sistemi kim kurup bize CDP’lerle karşılaştırmalı dinleti imkanı sağlayacak. Merakla bekliyorum.

Bu yazı Hi-End içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s